کشف سه‌سیاره قابل سکونت در همسایگی زمین

براساس گزارش Cnet، رصدخانه جنوبی اروپا یا ESO اعلام کرد اخترشناسان گروهی 6تایی از ستاره‌ها را در مجاورت ستاره‌ای به نام گیلیس 667C کشف کرده‌اند که سه سیاره از میان آنها ابرزمین نامیده شده‌اند زیرا احتمال وجود آب مایع در آنها زیاد است.

گیلیس 667C که در فاصله 22 سال نوری از زمین در صورت فلکی عقرب واقع شده، ستاره‌ای است که ابعاد آن یک سوم ابعاد خورشید بوده و بخشی از سیستم ستاره‌ای سه‌گانه‌ای به نام گیلیس 667 است. مطالعات پیشین برروی این سیستم تنها یکی از سیاره‌ها را قابل سکونت پیش‌بینی کرده‌بود اما مطالعه جدید که با کمک طیف نگار HARPS در رصدخانه لاسیلا شیلی و تلسکوپ VLT، تلسکوپ ماژلان و رصدخانه کک انجام شده،‌تعداد سیاره‌های قابل سکونت را به سه سیاره افزایش داده‌است.

ESO اعلام کرد دانشمندانش قرار داشتن این سه سیاره را که نسبت به زمین بسیار بزرگتر هستند، در منطقه قابل سکونت مدار ستاره گیلیس 667C تایید کرده‌اند. این منطقه فضایی کوچک در مدار ستاره است که امکان وجود آب مایع را در این سیاره‌ها فراهم آورده‌است.

به گفته ESO سیستم‌های ستاره‌ای مشابهی در کهکشان راه شیری وجود دارند اما سیاره‌ها در این سیستم‌ها قابل سکونت نیستند، اما ستاره‌ای مانند گیلیس که سرد‌تر و کم‌نورتر است، باعث شده تا سیاره‌هایش از قابلیت پشتیبانی از حیات برخوردار باشند.

ژوئن 27th, 2013 | تعداد بازدید/69 views | دسته بندی : تازه ها