شماره ۶۳۸ مجله دانشمند منتشر شد

این شماره، در مطلبی باعنوان «چاپ کنید و استفاده کنید»، گفت‌وگویی با دکتر امیر زادپور، پژوهشگر دانشگاه دلفت هلند در حوزه چاپ و مهندسی بافت و یادداشتی از مجید حلوایی، مسئول بخش تحقیق‌و‌توسعه چاپ‌زیستی سه‌بعدی پژوهشگاه رویان به موضوع نقش چاپگرهای سه‌بعدی در زندگی آینده بشر می‌پردازد.

در سوژه ماه، دکتر امین گلستانی، پژوهشگر و مدرس حوزه استراتژی و امنیت فناوری‌اطلاعات، نسل پنجم ارتباطات سیار، ویژگی‌ها و کاربردهایش را بررسی و مطلبی باعنوان «نسل زِد در انتظار نسل پنجم شبکه موبایل»، تاثیر امروزی شبکه‌های اجتماعی و استفاده بی‌رویه از دستگاه‌های همراه بین نوجوانان و رشد این تاثیرات را در آینده با آغاز فعالیت نسل پنجم مرور می‌کند.

دانشمند

ماه گذشته خبری درباره آسگاردیا، اولین کشور فضایی در سرتیتر اخبار فضایی قرار گرفت به‌همین‌مناسبت پرونده شماره آذر ماهنامه دانشمند به بررسی ۸ دهه توسعه ایده و فناوری‌های مورد نیاز برای دستیابی به یک شهر/کشور فضایی و همچنین ابعاد اجتماعی، قانونی و زیست‌شناختی زندگی در «یک ایستگاه فضایی به وسعت یک شهر» اختصاص دارد.

مدتی قبل، ریچارد استون، دبیر بخش بین‌الملل نشریه ساینس مقاله‌ای درخصوص رشد تقلب در مقالات علمی ایران منتشر کرد و درپی آن، نشریه نیچر از حذف ۵۸ مقاله پژوهشگران ایرانی خبر داد. دربخش کنکاش، یادداشتی به‌قلم دکتر مهدی زارع، مروج علم و استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی‌ و مهندسی زلزله و مقاله‌ای باعنوان «پژوهش علمی در خرازی»، گزارش‌های نیچر و ساینس را تحلیل می‌کنند.

ماجرای یک کشف این شماره، به‌بهانه ۱۴ آذر، زادروز ورنر کارل هایزنبرگ، ماجرای ارائه «اصل عدم قطعیت» و نقش آن را در پیشبرد مکانیک کوانتومی روایت می‌کند.

۱۲ آذر، روز بین‌المللی افراد دارای ناتوانی است. دانشمند با یادداشتی از مجید انتظاری، عضو هیات‌مدیره جامعه معلولین ایران و مطلبی باعنوان «دوباره رافتن، دیگر یک رویا نیست»، نقش توسعه فناوری‌هایی چون شهر الکترونیک و اسکلت‌های خارجی رباتیک را در افزایش سطح کیفی زندگی افراد دارای معلولیت بررسی می‌کند.

«غول‌های سبز بال می‌گشایند»، عنوان گزارشی است که به‌مناسبت ۱۷ آذر، «روز بین‌المللی هوانوردی کشوری» به نقش صنعت هوانوردی و پروازها در افزایش گازهای گلخانه‌ای می‌پردازد. همچنین «گزارش سال ۲۰۱۶ سیاره زنده» که ازسوی صندوق جهانی طبیعت ارائه شده، مطلب دیگری با موضوع «محیط‌زیست» است که در شماره آذر دانشمند منتشر شده است.

«از افسانه بیمار صفر تا نجات‌یافته‌ای به‌نام بیمار برلین» به‌مناسبت ۱۱ آذر، روز جهانی ایدز، «اطلس سلولی بدن»، بررسی شیو‌های درمان سرطان نادر «سارکوما» در گفت‌وگو با دکتر فرشید عبدالوهاب، پزشک و پژوهشگر ایرانی دانشگاه وین اتریش و گزارشی درباره بیماری اندومتریوز که با شیوع تقریبی ۱۷۶میلیون زن در جهان و بار مالی حدود ۱۱۰میلیارد در سال به‌عنوان یکی از شایع‌ترین و پرهزینه‌ترین بیماری‌های زنان شناخته می‌شود، ازجمله مطالب با موضوع پزشکی هستند که شماره ۶۳۸ دانشمند به آنها پرداخته است.

نوامبر 22nd, 2016 | تعداد بازدید/45 views | دسته بندی : تازه ها