صفحه اصلی | فرم درخواست / ثبت شکایات | پیش فاکتور | مدیریت پنل پیامکی | همکاری با ما | ورود / ثبت نام فانوشت

کار دشوار انتخاب و خرید بعضی از لوازم الکترونیک مصرفی در ایران

شاید طرح این سؤال برایتان عجیب باشد، چرا که ما هر روز از بس خبر و مطلب در وبلاگ‌های فارسی در مورد تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند می‌خوانیم، که احساس می‌کنیم از خبر اشباع شده‌ایم. کار به جایی رسیده است که ماه‌ها قبل از معرفی مدل جدید گجت‌ها، ما طراحی‌های مفهومی و اخباری در مورد قطعات احتمالی استفاده‌شده در آنها را می‌خوانیم.

اما آیا وبلاگ‌ها، جوابگوی همه نیازهای مشتریان و مصرف‌کنندگان هستند؟

در حیطه موبایل و تبلت شاید پاسخ ما مثبت باشد، اما در مورد سایر لوازم الکترونیک، مثل لوازم صوتی و تصویری، وسایل جانبی خودروها و همچنین لوازمی مثل وسایل الکترونیک آشپزخانه، به طور قطع ما با یک خلأ اطلاعاتی روبرو هستیم.

خریداران این کالاها دو دسته هستند:

۱- دسته‌ای که به فروشگاه یا مرکز خرید معتبری می‌روند و با توجه به بودجه خود، به سرعت چیزی را انتخاب می‌کنند، آنها بسیار به گفته فروشنده متکی و البته دیده‌های خود متکی هستند.

۲- دسته‌ مشکل‌پسندتری که دوست دارند، وسیله‌شان تا حد امکان، مجهز به ویژگی‌های جدیدتر باشد. آنها کمال‌گراتر هستند، طراحی وسیله و رابط کاربری‌اش برای آنها مهم است. آنها دوست ندارند، چیزی بخرند و بعد یکی دو ماه بعد ببینند، وسیله بسیار کاراتری در همان محدوده بودجه، در بازار بوده است.

حالا سؤال اینجاست که دسته دوم، چه منابع اطلاعاتی جز توصیه‌های فروشنده، کاتالوگ‌های ناقص یا توصیه‌های دوستان و آشنایان دارند؟

وبلاگ‌ها معمولا نمی‌توانند کمک زیادی در مورد لوازمی مثل LED، پخش‌کننده چندرسانه‌ای، مایکروفرها، ریش‌تراش و … به شما بکنند.

فوروم‌های ایرانی هم در بسیاری موارد، تنها میدان جدل عاشقان سینه چاک برندها و فروشنده‌ها هستند و گرچه در آنها معمولا تحلیل‌های شگفت‌انگیزی مشاهده می‌شوند، اما این تحلیل‌ها جز گیج کردن خریداران، حاصل دیگری ندارند و بسیاری موارد یک‌طرفه تنظیم می‌شوند.

می‌ماند، جستجوی مستقل کاربران در سایت‌های فرنگی. این یکی البته بسیار خوب است، اما هر کاربری مهارت‌های لازم را در این مورد ندارد. چرا؟

چون برای پیدا کردن فهرستی از نامزدهای خرید، باید سیر مشخصی طی شود که هر کسی دانش و شکیبایی انجام آن را ندارد.

مثل عملی:

فرض کنید من تقریبا محدودیت بودجه ندارم و می‌خواهم یک پخش‌کننده خوب بلو ری بخرم.

۱- نخست سری به فروشگاه‌های آنلاین می‌زنم، تا کمی از اوضاع مطلع شوم، ببینم محدوده قیمت‌ها چطور است و چه مدل‌هایی وجود دارد.

۲- مشخصات پخش‌کننده مورد نظرم را در ذهن مرور می‌کنم، دوست دارم، پخش‌کننده دوام، طراحی ظاهری زیبایی داشته باشد، سرعت اجرای بلو ری در آن مطلبوب باشد، رابط کاربری استفاده شده خوب باشد، کنترلی با چینش دکمه عاقلانه داشته باشد، خروجی و ورودی به اندازه کافی داشته باشد، محدوده وسیعی از فایل‌های چند رسانه‌ای را بتواند از روی ورودی USB بخواند، بتواند به راحتی به اینترنت وای فای منزل متصل شود.

چیز دیگری که برایم مهم است و امیدوارم بتوانم پیدا کنم، این است که به عنوان یک PVR هم بتوانم از آن استفاده کنم، یعنی وسیله تیونر داشته باشد و بتواند برنامه‌های تلویزیونی را با استفاده از تیونر یا ورودی‌های ویدئویی با یک برنامه دقیق به سرعت روی هارد داخلی یا خارجی ضبط کند و به علاوه بشود این ویدئوها را ویرایش کرد و سر و ته قسمت‌های اضافی را «کات» کرد.

این آخری، البته جزو ویژگی‌های جانبی مورد نظرم است، چون داشتن این ویژگی، محدوده انتخاب را خیلی کم می‌کند.

04-13-2013 07-24-40 PM

۳- از آنجا که خیلی وقت یک پخش‌کننده تازه نخریده‌ام، باید نخست بدانم که اصولا پخش‌کننده‌های جدید تا کجا پیش رفته‌اند و مجهز به چه ویژگی‌های جدیدی شده‌اند.

پس نخست با رفتن به سایت‌هایی مثل CNET و جستجوی عباراتی مثل best blue ray player 2012 یا ۲۰۱۳، فهرستی از پخش‌کننده‌های تازه را پیدا می‌کنم. البته مشخص است که بسیاری از آنها در بازار ایران یافت نمی‌شوند ولی خوبی این کار است که با مرور ویژگی‌های آنها، می‌توانم متوجه بشوم که باید به دنبال چه ویژگی‌ها و شاخص‌هایی باشم.

۴- مرحله بعدی مطابقت دادن ویژگی‌های مد نظر خودم با ویژگی‌های پخش‌کننده برتر و بعد جستجوی آنها در بازار آنلاین و آفلاین ایران و مطابقت سطح بودجه‌ام با آنها است.

۵- اسم مرحله بعد را اطمینان می‌گذارم، در اینجا شما باید دو سه مدل نهایی را که انتخاب کرده‌اید هم در وب فارسی و هم در وب انگلیسی جستجو کنید تا ببینید در فوروم‌ها و سایت‌ها، آیا کاربران شکایتی از آن داشته‌اند یا نه.

حتما جستجو در یوتیوب را در برنامه خود بگنجانید، چون می‌توانید به صورت ویدئویی متوجه چیزهایی در مورد وسیله شوید که در مرورها و نقدها منعکس نمی‌شود.

۶- علیرغم طی همه این مراحل، همیشه ممکن است بعد از خرید، ‌متوجه نقایصی شوید، که در هیچ جا نخوانده بودید.

مثلا شخصا چند ماهی است که یک پخش‌کننده بلو ری خریده‌ام، اما در کمال تعجب متوجه شده‌ام که درهنگام پخش‌ DVDها، گاهی زیرنویس‌ها را یک خط در میان نمایش می‌دهد! به علاوه اگر از روی تصادف چیزی سنگین‌تر از یک کنترل روی آن قرار داده شود،‌ به سبب طراحی بدنه آسیب‌پذیر، قسمت‌های درونی ان تحت فشار قرار می‌گیرد و چیزی پخش نمی‌شود. رابط کاربری پخش کننده هم اصلا با سلیقه من جور نیست.

04-13-2013 07-28-03 PM

این سه مورد دقیقا چیزهایی هستند که در هیچ فوروم یا سایتی کسی قبل از خرید نمی‌تواند، پیدا کند!

این همه حرف زدم و نوشتم که بگویم که ما نیاز به سایت‌ها و تشکیلاتی برای حمایت از مصرف‌کننده‌ها و آگاهی دادن به آنها با مشارکت خریداران، واردکنندگان کالاها، فروشگاه‌ها و آدم‌های کارشناس فن داریم.

برخلاف موبایل‌ها که مرور و نقد آنها به راحتی از عهده وبلاگ‌نویس‌ها برمی‌آید، در مورد سایر لوازم مصرفی به خاطر در دسترس نبودن عملی آنها برای وبلاگ‌نویس‌ها و انبوه ویژگی‌هایی که در هر وسیله باید مد نظر قرار بگیرند، کار نقد بسیار پیچیده است.

چیزی که دشوار است این است که این نهاد بتواند استقلال نسبی داشته باشد و به کالاها نمره مثبت و منفی بدهد، صرفا ثناگوی برندها نباشد و از درج یک نقد منفی در مورد یک برند واهمه‌ای نداشته باشد.

در چنین مجموعه و سایتی، نباید شایعات و درگیری «فن‌»های برندها جای نقدهای منصفانه را بگیرد.

به طور خلاصه جای خالی یک سایت شبیه Trusted Reviews در ایران حس می‌شود.

پرواضح است که ایجاد چنین چیزی در ایران به دلایل زیادی بسیار دشوار است:

– عملا خیلی از برندها به صورت رسمی وارد ایران نمی‌شوند.

– قدرت خرید مردم پایین است و در بسیاری موارد به وسایل «مید رنج» اکتفا می‌کنند.

– چنین سایتی نیاز به پشتیبان دارد و معمولا تنها به برندها معتبر می‌توان به عنوان پشتیبان اتکا کرد و این برندها در ازای پشتیبانی، حمایت همه‌جانبه را به صورت عانی یا ضمنی درخواست می‌کنند.

– پیدا کردن مجموعه‌ای از افراد گیک در زمینه‌های مختلف مثلا لوازم صوتی تصویری که با منطیق و دانش کافی، تجربیات خود را در خدمت این مجموعه قرار بدهد، دشوار است.

پس تا آن زمان، فعلا به مهارت‌های جستجو و شم خرید باید اکتفا کنیم!

مشتاقم نظرات شما را در مورد تجربه‌های موفق  ناموفق خریدتان بدانم، شما چه ترفندهایی برای خرید دارید؟ چه پیشنهادیی مطرح می‌کنید؟

آوریل 14th, 2013 | تعداد بازدید/100 views | دسته بندی : تازه ها
محمود رضا مرادی مهرآبادی

محمود رضا مرادی مهرآبادی

از سال 1375 فعالیت خود را در حوزه رایانه و هنر آغاز کردم - مدرس فناوری اطلاعات و شاخه های هنری - http://moradiphoto.ir